4 راهنمای استفاده_از تکسچرهای PBR
4 راهنمای استفاده از تکسچرهای PBR مقدمه تکسچرهای PBR (Physically Based Rendering) یکی از پیشرفتهترین روشهای شبیهسازی واقعگرایانه متریالها در دنیای سهبعدی هستند. این تکسچرها با شبیهسازی رفتار فیزیکی نور و مواد، نتایج طبیعیتری در رندرینگ ایجاد میکنند. در این مقاله، نحوه استفاده بهینه از تکسچرهای PBR در پروژههای معماری با تمرکز بر نرمافزارهایی مانند 3ds Max و موتور رندر V-Ray توضیح داده میشود. همچنین، به اصول تنظیم دوربین، نورپردازی، و گلوبال ایلومنیشن و به 4 راهنمای استفاده از تکسچرهای PBR پرداخته خواهد شد. تکسچرهای PBR چیست و چرا مهم هستند؟ تکسچرهای PBR از نقشههای متنوعی تشکیل شدهاند که برای ایجاد جزئیات دقیقتر در متریال استفاده میشوند. برخی از نقشههای مهم PBR عبارتند از: Base Color: رنگ اصلی متریال. Roughness: تعیین میزان انعکاس نور و زبری سطح. Metalness: تعیین میزان فلزی بودن سطح. Normal Map: ایجاد جزئیات هندسی بدون افزایش تعداد پلیگانها. AO (Ambient Occlusion): شبیهسازی سایههای ریز در نواحی تماس. 4 راهنمای استفاده از تکسچرهای PBR تنظیمات دوربین در 3ds Max برای واقعگرایی بیشتر 1. تنظیم لنز و فوکاللنت (Focal Length) در 3ds Max، تنظیم فوکاللنت میتواند تاثیر قابلتوجهی بر واقعگرایی صحنه داشته باشد. لنزهای با فوکاللنت کوتاه (مثلاً